Tipy pre bezpečnú jazdu s diabetikom za volantom

11. 3. 2021 · 5 minút na prečítanie

Jazdu za volantom sa nevypláca podceňovať zvlášť, ak sa liečite na diabetes. Chránite tak seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. 

Redakcia DiaClub Dr.Max
Redakcia DiaClub Dr.Max
Tipy pre bezpečnú jazdu s diabetikom za volantom

Podľa prieskumov, aké majú diabetici skúsenosti so šoférovaním, sa zistilo, že vyše polovica z nich si počas dlhších jázd nemeria glykémie a nemajú pri sebe v aute rýchle sacharidy. Okrem toho väčšina z nich, či už diabetici 1. alebo 2. typu, nikdy nepreberali problematiku šoférovania s lekárom.

O tom, či diabetik môže šoférovať alebo nie, rozhodujú viaceré okolnosti, ako typ diabetu, spôsob liečby, stav kompenzácie a najmä stav zraku a ciev, ktoré môžu byť diabetom poškodené. Diabetik bez závažných komplikácií, dobre kompenzovaný a schopný rozoznávať príchod hypoglykémie samozrejme šoférovať môže.

Čo by ste mali vedieť urobiť?

V záujme vlastnom aj spolucestujúcich osôb by mal diabetik počas celej cesty udržiavať glykémie v rozpätí medzi 5,5 až 9 mmol/l. Je nevyhnutné, aby si pred dlhšou cestou zmeral glykémiu a glykémie meral pravidelne počas celej cesty. Na dlhú cestu je lepšie si zabezpečiť aj druhého šoféra, s ktorým sa bude za volantom striedať. Na zvládnutie cesty si má naplánovať dostatočný čas a dopriať si pravidelné zdravotné prestávky. Treba mať na pamäti, že dlhé šoférovanie vyčerpáva diabetika viac ako zdravého človeka. V aute vždy musí mať na dosah sladený nápoj alebo iný zdroj rýchlych cukrov ako prvú pomoc pri príznakoch hypoglykémie.

Ak sa hypoglykémia začína prejavovať, zastavte čo najskôr auto, vypnite motor a užite glukózu. Za volant môžete opäť sadnúť až vtedy, keď si nameriate glykémiu nad 5,5 mmol/l. Po ústupe prejavov je bezpečné šoférovať opäť najskôr po 15 minútach – ak je to možné, túto prestávku si radšej predĺžte. Treba totiž počítať s tým, že mozgová bunka „beží na cukor“ a pri výpadku cukru počas hypoglykémie trvá mozgu dlhšie, kým sa opäť zregeneruje a naštartuje. Väčšinou potrebuje až 45 minút, kým dokáže opäť dostatočne reagovať. Po prekonaní hypoglykémie je teda najbezpečnejšie vypnúť motor a dať si aspoň 45 minútovú pauzu, aby sa plne obnovili reflexné reakcie mozgu. Neriskujte, ide o veľa!

Základné bezpečnostné pravidlá pri vedení motorového vozidla diabetikom

  1. diabetik by mal absolvovať edukáciu u svojho lekára
  2. nosiť v aute glukometer, prúžky a rýchle sacharidy
  3. šoférovať len pri glykémii vyššej ako 5,5 mmol/l
  4. v prípade nižšej glykémie užiť sacharidy a počkať
  5. kontrolovať si glykémiu počas jazdy približne 1x za hodinu
  6. ak sa počas jazdy motorovým vozidlom vyskytne hypoglykémia, diabetik má: zastaviť vozidlo najrýchlejšie, ako je to možné; vybrať kľúče zo zapaľovania; odmerať  glukomerom glykémiu a užiť 15 g sacharidov; skontrolovať hladinu glykémie o 15 minút, ak sa neupraví nad hodnotu 5,5 mmol/l, užiť ďalšie sacharidy
  7. po prekonanej hypoglykémii nešoférovať aspoň 45 minút.

Hypoglykémia u vodiča

Treba zdôrazniť, že u pacienta liečeného na diabetes sa za hypoglykémiu považuje už hodnota menšia ako 3,9 mmol/l. Keďže sa rozvíja náhle a v úvode zvyčajne s varovnými príznakmi, má diabetik pri jej ľahšom priebehu dosť času zareagovať a urobiť protiopatrenia. Ľahká hypoglykémia sa prejavuje niektorými z týchto príznakov, ako hladom, slabosťou, zhoršenou schopnosťou sústrediť sa a udržať pozornosť, potením, trasom, nepokojom, poruchami ostrosti zraku, búšením srdca, zhoršenou schopnosťou vyjadriť sa, závratmi, bolesťami hlavy, pocitmi na vracanie, celkovou slabosťou, nervozitou, nepokojom. Každý z týchto príznakov môže zhoršiť koncentráciu pri vedení vozidla, reakčné schopnosti, spomaliť rozhodovanie sa alebo viesť k chybnému rozhodnutiu. Diabetik zväčša tie „svoje“  príznaky po čase pozná.

Diabetik za volantom

Diabetik s ťažkou hypoglykémiou často pripomína opitého alebo zdrogovaného človeka, prípadne až psychiatrického pacienta. Je zmätený, agresívny, má poruchu koordinácie pohybov, nedokáže pohotovo reagovať, upadá do kŕčov. Rozmazane vidí, riskantne predbieha, nevšíma si dopravné značky, ani chodcov na prechode, ani červenú na semaforoch. Alebo naopak, ide bezdôvodne pomaly, dokonca môže jazdiť v protismere. Výskumy potvrdzujú, že opakované hypoglykémie poškodzujú mozog a znižujú IQ až o šesť bodov.

Ktorí diabetici sú za volantom rizikovejší?

  • tí, ktorí majú syndróm neuvedomovania si hypoglykémie
  • pacienti s diabetom 1. typu
  • diabetici liečení inzulínom alebo sulfonylureou
  • pacienti s častými hypoglykémiami
  • tí, ktorí majú diabetes už dlhé roky
  • diabetici vo vyššom veku
  • diabetici s ďalšími vážnymi diagnózami a orgánovými komplikáciami diabetu (poškodenie obličiek, poruchy zraku, poruchy nervstva, poruchy vnímania a kontraregulácie, ochorenia nadobličiek a iné endokrinné ochorenia, ochorenia pečene)

Ak diabetik trpí syndrómom neuvedomovania si nástupu hypoglykémie, teda nerozoznáva jej príznaky, necíti ich nástup a nereaguje na ne potrebnými opatreniami, stav hypoglykémie sa prehlbuje. To je teda prvý vylučovací faktor, pri ktorom diabetik naozaj nemal mať vodičský preukaz a sadnúť za volant, lebo by ohrozil seba i ďalších účastníkov cestnej premávky. Druhým vylučovacím faktorom je stav ťažkej hypoglykémie, ktorý sa objavil dvakrát a viac za posledný rok. Mimoriadne dôležitá teda je prevencia.

Faktory vedúce k hypoglykémii, ktoré môže diabetik sám ovplyvniť:

  • nepravidelný príjem potravy
  • vynechanie jedla
  • nadmerná a nárazová neplánovaná fyzická aktivita
  • práca na zmeny
  • nezladenie dávky inzulínu s pohybovou aktivitou a príjmom potravy
  • nadmerný príjem alkoholu potláča tvorbu glukózy v pečeni a vyvoláva hypoglykémiu až 12 – 72 hodín po požití alkoholu.

Práva a povinnosti príslušníkov Policajného zboru SR

Príslušník PZ SR nemá pri cestnej kontrole alebo v súvislosti s dopravnou nehodou oprávnenie vyzvať vodiča, aby sa podrobil okamžitému meraniu glykémie a nemá ani oprávnenie meranie vykonať. Meranie a vyhodnotenie glykémie je zdravotnícky úkon v kompetencii diabetika alebo zdravotníckeho pracovníka a interpretácia nameranej glykémie je v kompetencii lekára. Príslušník PZ SR je však oprávnený požadovať predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla, medzi ktoré patrí aj doklad o zdravotnej spôsobilosti, ak takejto povinnosti vodič podlieha. Diabetikovi sa odporúča zmerať si glykémiu bezprostredne po dopravnej nehode. Takisto by sa mal podrobiť vyšetreniu glykémie v zdravotníckom zariadení alebo privolanou záchrannou lekárskou službou, ak má príznaky hypoglykémie (ako sa vodiči podrobujú stanoveniu množstva alkoholu v krvi).

Ďalšie články k téme Tipy pre bezpečnú jazdu s diabetikom za volantom

O autorovi
Redakcia DiaClub Dr.Max
Redakcia DiaClub Dr.Max
Čítať viac od autora
O autorovi
Redakcia DiaClub Dr.Max
Redakcia DiaClub Dr.Max
Čítať viac od autora